Hüperpolis
Herkki-Erich Merila
Tunnustatud Eesti fotokunstnik Herkki-Erich Merila heidab uuriva pilgu ühe anonüümse Hiina suurlinna arhitektuurile ja elanikele.
Viimase viiekümne aastaga on maailma rahvaarv rohkem kui kahekordistunud. Samal ajal on aina enam inimesi üle maailma kolinud linnadesse elama. Hiinas, maailma rahvarohkeimas riigis, on selle hüppelise rahvastiku liikumise ja kasvu visuaalseks tunnistajaks hiiglaslikud elamurajoonid. Ainuüksi Chongqingis, võrdlemisi anonüümses Hiina linnas, elab 30 miljonit inimest ning nende kõigi majutamiseks on üle 2000 aastase ajalooga asulast saanud tõeline megalinn.
Herkki-Erich Merila (1964) on tuntud nii oma pressi- ja moefotode kui ka kunstiprojektide poolest. Kui esimeste puhul loovad tähendusi modellide asemel pigem riided nende seljas ja tooted nende ümber, siis oma kunstnikupraktikas vabastab Merila inimkehad sellest kandamist. Tema viimaste aastate loomingus kohtuvad alasti kehad aina mastaapsemate arhitektuursete vormidega (nt seeria „Carceres“ 2011-2013).
Näeme Merila loomingus seega inimeste osakaalu vähenemist ning näitusel „Hüperpolis“ ei näe me neid üldse. Kuigi me teame, et Chongqingis elab miljoneid ja miljoneid inimesi, mõjuvad fotod jäädvustustena peaaegu inimtühjast kummituslinnast. Ning fotograafi, kes muidu pilte lavastab, nagu ei olekski kaamera taga.
Täname: Eesti Kultuurkapital, Kultuuriministeerium, Tallinna Kultuuriamet, Veinisõber, Print24